verrassings apero box

Waarom geven we graag cadeaus?

Waarom geven we graag cadeaus?

De kerstperiode staat voor de deur. En dat betekent dat het ook weer bijna tijd is voor allerlei pakjes onder boom. Pakjes om elkaar blij te maken. Maar heb je er eigenlijk al eens bij stilgestaan: waarom halen we zoveel plezier uit elkaar cadeautjes geven?

 

Kerst. Mijn favoriete periode van het jaar. En dat zou eigenlijk niet moeten verbazen voor iemand als ik met een grote passie voor cadeau’s. Want met kerst liggen er elk jaar heel wat cadeautjes onder de boom.

 

Cadeautjes om anderen blij mee te maken.

Cadeautje om bij anderen een lach op het gezicht te toveren.

Cadeautjes to unbox a smile!

 

En dat is dan meteen ook waar het bij mijn passie allemaal om draait: mijn ambitie is de ander gelukkig maken.

 

Maar dat is lang niet de enige reden waarom wij, mensen, ervan houden elkaar cadeautjes te geven. Er bestaan nog een heleboel reden te meer.

 

Maar eerst een beetje geschiedenis…

 

Elkaar geschenken geven is al zo oud als de mens zelf. Zo zijn onderzoekers ervan overtuigd dat zelfs holbewoners elkaar al dingen gaven, zoals stenen of dierentanden, om de sociale band te versterken en hun waardering voor de ander te tonen.

 

En naarmate de geschiedenis vorderde zijn we dat eigenlijk blijven doen.

Zo werden overledenen in het Oude Egypte begraven met goederen of geschenken die nodig waren voor de ingang naar het hiernamaals.
Zo gaven de oude Grieken elkaar weelderige, vaak decoratieve geschenken als teken van respect – een centraal concept in de Oudgriekse cultuur.
En ga zo maar door…

Geschenken hebben dus altijd een belangrijke plaats gehad in onze sociale omgang en zoals de geschiedenis hier al aantoont geven wij ze om allerlei verschillende redenen.

 


1. Wij geven cadeaus om relaties op te bouwen en te versterken.

 

We geven vaak geschenken om onze band met anderen te bevestigen of te versterken, Want door een geschenk te geven aan iemand die ons nauw aan het hart ligt, kunnen we onze gevoelens en waardering voor die persoon duidelijk overbrengen.

 

Heeft je goede collega bijvoorbeeld verteld dat ze haar koffiebeker is kwijtgeraakt op het werk en geef jij haar de volgende keer dat je haar ziet een nieuwe? Met jouw cadeau laat je jouw collega weten dat je geluisterd hebt naar haar en dat je haar waardeert. Jullie band zal er sterker door worden.

 


2. Wij geven cadeaus om onze liefde te tonen.

 

Sommige mensen hebben het er moeilijk mee om letterlijk uit te spreken hoe graag ze iemand zien. Ze zeggen het daarom liever met een object. Ze geven daarom liever liefde in de vorm van een cadeau!

 


3. Wij geven cadeaus om iemand te bedanken.

 

Als iemand iets voor jou doet, wil je graag ter bedanking iets teruggeven aan die persoon. Dat is nu eenmaal menselijk. Zo’n ‘bedank’-geschenkje hoeft trouwens ook niet altijd heel erg big te zijn.

 

Stel dat jouw buurman je ‘s anderdaags geholpen heeft met de haag, dan bak jij de volgende dag een verse cake voor hem. Stel dat je zoon of dochter jou geholpen heeft met de afwas, dan krijgt die na afloop van jou een lekker dessertje.

 


4. Wij geven cadeaus om iemand te belonen als die persoon iets goeds gedaan heeft.

 

Een moeilijke klus geklaard, een goed rapport gehaald, een promotie binnengehaald… We krijgen allemaal graag een schouderklopje als we iets goed gedaan hebben, niet?

 

Het is zelfs zo dat hoe meer erkenning je geeft aan een persoon die iets goeds gedaan heeft, hoe gelukkiger die persoon ook zal zijn. En hoe kan je nu meer erkenning geven dan met een goed uitgekozen cadeau?

 


5. Wij geven cadeaus om iemand een ervaring rijker te laten worden.

 

Een goede cadeaugever weet dat een fysiek object (een ‘ding’) misschien wel langer meegaat, het betekent niet per se dat het ons blijer maakt dan een eenmalige, unieke ervaring cadeau doen.

 

In zijn boek The 5 Love Languages legt dokter Gary Chapman uit dat datgene wat een ervaring zo’n bijzonder cadeau maakt, ligt in het feit dat jij jouw tijd én aandacht die jou kostbaar is, speciaal vrijmaakt voor die persoon (quality time). Jij steekt er als het ware letterlijk een stukje van jezelf in, wat (meestal) niet het geval is bij een ‘ding’ als cadeau.

 

Voilà, dit waren 5 redenen waarom wij er zoveel plezier uithalen om elkaar cadeaus te geven. Maar er bestaan er nog vele meer!

 

Zo zei ik je in het begin van deze blogpost dat mijn grootste beweegreden voor een cadeau geven ‘de ander gelukkig maken’ is, of anders gezegd: een glimlach op het gezicht van de ander toveren. To unbox a smile!

 

Maar nu ben ik eigenlijk ook heel erg benieuwd naar jou: wat is de reden dat jij graag graag cadeaus geeft?

Stuur gerust een email met je antwoord naar hello@selectedbylot.be. Ik ben nieuwsgierig!

Waarom standaardgeschenken niet meer werken - en hoe jij als merk écht kunt opvallen met belevingscadeaus

moscow mule & chill

Herkenbaar? De standaardgift die niemand zich herinnert

Een fles wijn. Een bon. Een doos pralines. Het zijn de klassiekers onder de relatiegeschenken. En ook: de meest vergeten cadeaus.

Want laten we eerlijk zijn: in een wereld waar personalisatie en merkbeleving steeds belangrijker worden, valt een standaardgeschenk zelden op – laat staan dat het een blijvende indruk nalaat.

Wat klanten en medewerkers vandaag écht verwachten

Verbinding. Waardering. Een ervaring die bijblijft. Geen luxe om luxe, maar betekenisvolle aandacht. Een goed geschenk zegt:

  • “Ik zie jou.”
  • “Ik heb moeite gedaan.”
  • “Je bent belangrijk voor mij.”

Van object naar beleving

Bij Selected by Lot geloven we niet in quick-fix cadeaus. We geloven in belevingsgeschenken – attenties die voelen als een warm bad, een rustmoment of een mini-feestje. Bijvoorbeeld:

  • Een gepersonaliseerde selfcare box met een kaartje in jouw tone of voice
  • Een apérobox met branding op de glazen, perfect voor een digitaal toostmoment
  • Een kaars met jouw waarden op het label, in een geur die ontspanning uitstraalt

De kracht van het onverwachte

Originaliteit zit niet in dure extra’s, maar in de details:

  • Een handgeschreven boodschap
  • Verpakking in jouw huisstijl
  • Een lekkernij afgestemd op je merk of doelgroep

Daarmee maak je van een cadeau een herinnering.

Wat merken winnen met originele geschenken

✔ Je valt op (zonder schreeuwerig te zijn)
✔ Je bouwt merkwaarde via beleving
✔ Je versterkt emotionele connecties
✔ Je wordt top of mind – precies wat je wil

“Mijn klanten zijn gewend aan design en detail. Een standaardgeschenk past gewoon niet bij wie ik ben als merk. Dankzij Lot voelt elk cadeau nu als een verlengstuk van mijn studio. En het mooiste? Ik krijg reacties als: ‘Wauw, dit is zó jij.’ - precies wat ik wilde.”

Klaar om je geschenken betekenis te geven?

Zeg vaarwel tegen saaie standaardcadeaus en ontdek hoe gifting jouw merkverhaal kan versterken. Van idee tot verzending, wij regelen het – met liefde, stijl en finesse.